Het aantal autoshowrooms in Nederland moet komende jaren waarschijnlijk halveren. Volgens Eric Tak, voorzitter van brancheorganisatie BOVAG Autodealers, is dat nodig omdat klanten steeds meer online op zoek gaan naar een nieuwe wagen.
Nu zijn er bij BOVAG nog zo’n 2200 vestigingen aangesloten. Dat zullen er over een paar jaar slechts 1100 zijn.
‘De klant wil online communiceren. Als je bekijkt wat je nodig hebt om een auto te verkopen, ligt een halvering van het aantal fysieke showrooms voor de hand. De marges zijn flinterdun, dus er hoeft niet veel te gebeuren voor er iets fout gaat’, zei Tak vandaag in een gesprek met BNR Nieuwsradio.
BOVAG spoort de eigen achterban aan om in te spelen op de veranderende consument. ‘We moeten anders communiceren en aankopen, met producten als private lease en car sharing. Je moet kosten uit de keten halen en dat kan alleen als je het aantal fysieke showrooms vermindert.’
Het op een na slechtste jaar
Gezamenlijk hebben de autodealers afgelopen jaar geen cent verdiend, stelt Tak. De verkopen van nieuwe auto’s in Nederland daalden met bijna 7 procent tot 387.835 stuks. 2014 was daarmee het op één na slechtste verkoopjaar sinds 1969.
De branchevoorman verwacht niet dat het halveren van het aantal showrooms voor een groot banenverlies hoeft te zorgen. Ook voor de verkoop van auto’s via het internet is personeel nodig. Er zullen volgens Tak wel veel medewerkers moeten worden omgeschoold.
Bron: Trouw.nl